Інфармацыйна-аналітычнае ўпраўленне
Паштовы адрас:
вул. Савецкая, 11, 220010, г. Мінск, Рэспубліка Беларусь
Факс: +375 (17) 222-32-13
Тел.: +375 (17) 222-64-75
Электронная пошта:
inform@house.gov.by
18 снежня 2020 года на вячэрнім пасяджэнні Палаты прадстаўнікоў дэпутацкі корпус разгледзеў пакет бюджэтных законапраектаў на 2021 год.
У двух чытаннях быў прыняты праект Закона «Аб бюджэце
дзяржаўнага пазабюджэтнага фонду сацыяльнай абароны насельніцтва Рэспублікі
Беларусь на 2021 год», які прадставілі Міністр працы і сацыяльнай абароны
Рэспублікі Беларусь Касцевіч І.А. і намеснік старшыні Пастаяннай камісіі Палаты
прадстаўнікоў па бюджэце і фінансах Мурына Ю.Р.
У законапраекце вызначаны крыніцы фарміравання даходаў
бюджэту фонду, іх аб’ём і напрамкі выкарыстання сродкаў фонду, устанаўліваецца
парадак выканання бюджэту фонду.
Даходы бюджэту фонду разлічаны ў суме 19 120,4 млн. рублёў,
або 108,9 працэнта да бюджэту фонду за 2020 год.
Асноўную долю ў структуры ўзносаў на дзяржаўнае сацыяльнае
страхаванне займаюць абавязковыя страхавыя ўзносы працадаўцаў і працуючых
грамадзян – 98,1 працэнта, або 16 841,9 млн. рублёў.
З гэтага года ўстаноўлена выплата абавязковых страхавых
узносаў за ваеннаслужачых, якія праходзяць тэрміновую ваенную службу. Такіх
паступленняў на 2021 год прадугледжана ў суме 1,3 млн. рублёў (менш за 0,01
працэнта).
Узносы на прафесійнае пенсійнае страхаванне разлічаны ў суме
192,9 млн. рублёў (1,1 працэнта).
Непадатковыя даходы бюджэту фонду складаюць 325,3 млн.
рублёў. Найбольшую ўдзельную вагу (58,2 працэнта) ў непадатковых даходах
бюджэту фонду займаюць даходы ад размяшчэння сродкаў прафесійнага пенсіённага
страхавання ў суме 189,4 млн. рублёў, іншыя непадатковыя даходы складаюць 135,9
млн. рублёў.
Субвенцый з рэспубліканскага бюджэту ў бюджэт фонду
плануецца на ўзроўні 1,6 млрд. рублёў, асноўная маса якіх –– гэта выдаткі, што
згодна з заканадаўствам ажыццяўляюцца з рэспубліканскага бюджэту.
Расходы бюджэту фонду разлічана ў суме 18 787,6 млн. рублёў.
Асноўная частка расходаў бюджэту фонду (78,8 працэнта) ў
суме 14 810,6 млн. рублёў накіроўваецца на фінансаванне пенсійнага
забеспячэння.
Агульная сума расходаў бюджэту фонду, якія накіроўваюцца на
фінансаванне дапамог, складае 3 688,1 млн. рублёў, або 19,6 працэнта
расходаў бюджэту. Акрамя таго, запланавана фінансаванне па іншых артыкулах
расходаў у адпаведнасці з мэтавым прызначэннем сродкаў фонду.
У цэлым бюджэт фонду на 2021 год сфарміраваны з перавышэннем
даходаў над расходамі за кошт сродкаў прафесійнага пенсійнага страхавання ў
суме 332,8 млн. рублёў, якія ў адпаведнасці з заканадаўствам падлягаюць
назапашванню. Выкананне бюджэту фонду будзе ажыццяўляцца праз адзіны
казначэйскi рахунак.
Міністр фінансаў Рэспублікі Беларусь Селіверстаў Ю.М. і
намеснік старшыні Пастаяннай камісіі Палаты прадстаўнікоў па бюджэце і фінансах
Васюкоў В.М. выступілі з дакладамі па праекце Закона «Аб змяненні Падатковага
кодэкса Рэспублікі Беларусь», які быў прыняты ў двух чытаннях.
Уносімыя законапраектам змяненні накіраваны на прывядзенне
Кодэкса ў адпаведнасць c Жыллёвым, Банкаўскім і Працоўным кодэксамі, законамі і
ўказамі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь.
У прыватнасці, з 2021 года законапраектам прапануецца:
індэксацыя ставак зямельнага, экалагічнага падатку, падатку
за здабычу (адабранне) прыродных рэсурсаў, падаходнага падатку з фізічных асоб
у фіксаваных сумах і адзінага падатку з індывідуальных прадпрымальнікаў і іншых
фізічных асоб у мэтах адаптацыі іх да інфляцыйных працэсаў;
павелічэнне ставак акцызаў на тытунёвыя вырабы на 15
працэнтаў;
скарачэнне пераліку харчовых тавараў і тавараў для дзяцей,
абкладаемых ПДВ па стаўцы 10 працэнтаў;
устанаўленне стаўкі падатку на дабаўленую вартасць у памеры
10 працэнтаў пры ўвозе на тэрыторыю Рэспублікі Беларусь і (або) пры рэалізацыі
на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь лекавых сродкаў і медыцынскіх вырабаў;
адмена збірання пэўных падаткаў;
павелічэнне з адной да двух базавых велічынь стаўкі збору за
ажыццяўленне дзейнасці па аказанні паслуг у сферы аграэкатурызму і збору за
ажыццяўленне рамеснай дзейнасці.
У рамках кансалідацыі бюджэтных сродкаў ва ўмовах неабходнасці
вышукання дадатковых сродкаў для барацьбы з каронавірусам, у тым ліку вакцынацыі
і дадатковага стымулявання медыцынскага персаналу, які працуе з інфіцыраванымі COVID-19,
праектам Закона прадугледжваецца:
падаткаабкладанне падаткам на прыбытак па стаўцы 30 працэнтаў
аператараў сотавай рухомай электрасувязі, назначанага ў аператара па абавязковым
аказанні ўніверсальных паслуг электрасувязі на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, а
таксама прыбытку камерцыйных мікрафінансавых арганізацый, уключаных у рэестр мікрафінансавых
арганізацый;
падаткаабкладанне падаходным падаткам па стаўцы 13 працэнтаў
даходаў фізічных асоб, атрыманых па працоўных дагаворах ад рэзідэнтаў Парка высокіх
тэхналогій і рэзідэнтаў Кітайска-беларускага індустрыяльнага парка «Вялікі камень»;
даванне права Мінскаму гарадскому Савету дэпутатаў на павелічэнне
ставак адзінага падатку з індывідуальных прадпрымальнікаў і іншых фізічных асоб
да чатырох разоў, абласным Саветам дэпутатаў — да двух разоў;
павелічэнне з 0,7 працэнта да 1,5 працэнта стаўкі арэнднай платы
і зямельнага падатку за зямельны ўчастак, дадзены для размяшчэння гандлёвых цэнтраў;
увядзенне мясцовага збору за перасячэнне транспартнымі сродкамі
Дзяржаўнай граніцы Рэспублікі Беларусь.
У сувязі з узгодненым Урадам Рэспублікі Беларусь з Палатай прадстаўнікоў
Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь рашэннем па адмене дзяржаўнай пошліны за
выдачу дазволу на допуск транспартнага сродку да ўдзелу ў дарожным руху законапраектам
прадугледжаны пераход да спагнання транспартнага падатку з арганізацый і фізічных
асоб.
Міністр фінансаў Рэспублікі Беларусь таксама прадставіў праект
Закона «Аб рэспубліканскім бюджэце на 2021 год», з судакладам выступіла старшыня
Пастаяннай камісіі Палаты прадстаўнікоў па бюджэце і фінансах Ніжэвіч Л.І.
Праект рэспубліканскага бюджэту і разліковыя паказчыкі па бюджэтах
абласцей і г. Мінска на 2021 год распрацаваны на аснове палажэнняў праграмных дакументаў
па сацыяльна-эканамічным развіцці краіны з улікам складаемай эканамічнай сітуацыі.
Ключавой задачай развіцця Рэспублікі Беларусь у 2021 годзе будзе
з’яўляцца забеспячэнне макраэканамічнай збалансаванасці, сацыяльная абароненасць
насельніцтва і павышэнне на гэтай аснове дабрабыту беларускага народа.
Даходы па праекце рэспубліканскага бюджэту на 2021 год
прадугледжваюцца ў суме 23 303,5 млн. рублёў, што на 1 470,4 млн. рублёў (або
6,7 працэнта) больш чаканага выканання 2020 года.
Асноўнымі крыніцамі падатковых даходаў рэспубліканскага
бюджэту з’яўляюцца: падатак на дабаўленую вартасць, акцызы, падатковыя даходы
ад знешнеэканамічнай дзейнасці.
Расходы па праекце рэспубліканскага бюджэту на 2021 год
сфарміраваны ў суме 27 350,5 млн. рублёў, або 105,2 працэнта да чаканага
выканання 2020 года.
У 2021 годзе асноўнымі задачамі для сектара дзяржаўных
фінансаў з’яўляюцца забеспячэнне эканамічнага росту на аснове павышэння
эфектыўнасці выкарыстання знешніх і ўнутраных рэсурсаў і скарачэння
рэгіянальных дыспрапорцый.
У 2021 годзе ўзмоцніцца сацыяльная накіраванасць расходаў
бюджэту.
У прыярытэце — фінансаванне адукацыі і аховы здароўя, а
таксама рэалізацыя мер, накіраваных на павышэнне якасці жыцця насельніцтва,
падтрымку мнагадзетных сямей. Прадугледжана фарміраванне сямейнага капіталу ў
суме 341,5 млн. рублёў. Значную частку ў бюджэце складуць расходы на аплату
працы, пенсіі, стыпендыі, дапамогі, другія выплаты, сродкі на выкананне
дзяржаўных сацыяльных стандартаў.
На 2021 год фарміраванне праекта рэспубліканскага бюджэту
праведзена з дэфіцытам у памеры 4 046,9 млн. рублёў.